GLOBAL WARNING

2021 Tadeusz Krajewski – krytyk, publicysta, BYDGOSKIE CENTRUM SZTUKI Bydgoszcz

Uszkodzone ludzkie głowy z wystającymi procesorami, postrzępionymi kablami, podłączone do zużytych smartfonów,  czy ręce wydobywające się spod powierzchni instalacji „Fuck The Future”, mierzące w obserwatora swymi palcami  – oskarżycielskimi, uległymi, ale również ostrzegającymi przed widmem katastrofy – uderzają swą intensywnością w najczulsze punkty wrażliwości odbiorcy.

Równie mocno porażają, wręcz przygniatają,  kompozycje malarskie „Selfies”, na których widzimy osoby z utraconą tożsamością, przypominające raczej błędy cyfrowe niż ludzi.
W swoim projekcie Wodyński tworzy ołtarz współczesnej kultury, którego centrum stanowi wielkoformatowy pentaptyk  zatytułowany „Show” – tu hostię zastępuje paczka chipsów, a tabernakulum instalacja „Roast”,  ukazująca mózg i serce rozgotowane w złotej mazi.

W przestrzeni ekspozycji Wodyński ukazuje brutalną degradację duchowości dokonywaną przez wszędobylską technologię,  nad  którą już w dużym stopniu utraciliśmy kontrolę. Artysta odrzuca naiwną wiarę w cud człowieczej rezurekcji, odsłaniając dystopijny charakter naszej rzeczywistości  – bez wątpienia postantropocentrycznej.
Świat postludzki trwa – za to my przestajemy istnieć…

W każdej rzeźbie, w każdym obrazie, w każdej instalacji, twórca zakodował jednak duchowe piękno jednostki, piękno kulturowo trudne do odkrycia,  wymagające wysiłku samopoznawczego. Dla Wodyńskiego to jedyna droga prowadząca w kierunku reaktywacji człowieczeństwa, każda inna wiedzie do świata nigdy niespełnionych mrzonek.