POST ANTROPO

GALERIA ROZRUCH / JEŻYCKIE CENTRUM KULTURY Poznań 2023

POST ANTROPO

CENTRUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ Toruń 2023

Podlegamy automatycznym mechanizmom fiskalnym, systemowi identyfikacji, sieciowości, z którymi już się pogodziliśmy. Gdzie tkwi ostatni bastion wolności własnej, tożsamości i indywidualizmu? Performance stanowi reakcję na przemiany cywilizacyjne. Artysta używa w nim symbolu kodu kreskowego znacząc uczestników wydarzenia. https://csw.torun.pl/kino-centrum/wodynski-post-antropo-sztuka-performance

CONSUMED

BCF BYDGOSKIE CENTRUM FINANSOWE Bydgoszcz 2022 / zdjęcia: M. Hordowicz

Do wykonania performance’u artysta zaplanował ściśle określoną przestrzeń. Wnętrze gmachu galerii handlowej – symbol konsumpcji, ludzkich potrzeb, pragnień, pożądania i nieskończonej chęci posiadania człowieka, otaczania się przez niego coraz nowszymi dobrami materialnymi. Na ruchomych schodach, w centralnej części budynku Wodyński rozsypywał stosy ubrań, szmat i płócien tworząc barwne śmietnisko blokujące przejście. Chałdy tkanin miały za zadanie odzwierciedlajać śmietnisko post-modernistycznej rzeczywistości oraz materialistyczną pogoń ludzkich potrzeb. www.jagiellonska1.pl/performans-lukasza-wodynskiego

J’m – żywa instalacja

CENTRUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ Toruń 2013 / Łukasz Wodyński, Xavier Bayle / muzyka: Bogusław Raatz, Tim Sanford / kurator: Daria Pysiak / zdjęcia: M. Ściesiński, A. Stabińska

Instalację składającą się z 2,5 metrowych płócien przedstawiającą dwie postaci: męską oraz kobiecą artysta utożsamił z prarodzicami ludzkości, biblijnymi Adamem i Ewą. Symulowany przez performerów akt narodzin, od pełzania, czołgania do symptomów poznawczych przywodził zwierzęce zachowania. Posłużył procesowi przeobrażania ludzkiej jednostki. Aż do świadomego aktu stania się istota rozumną. Kulminacyjne przegryzienie pępowiny – symbol oddzielenia, indywiduum stało się początkiem nadania nowej tożsamości.

MANIFESTACJE

GALERIA NETFIRE, Bydgoszcz 2013 / zdjęcia: Ł. Schmidt

Manifestacje to cykl gestów, symbolicznych układów ciała wyrzucających głębię odczuć, emocji związanych z jestestwem człowieka. Traumy, nadzieje, obawy, strach, przed skończonością, bólem, osamotnieniem, kontemplacja samego bycia, oddechu. Artysta za pomocą swojego ciała oraz farby przechodzi przez spektrum ludzkich emocji, rytualnych, leżących u podstaw istnienia. Obnaża bogactwo gestów ludzkiego ciała. Tytuł zawiera analogię do serii fotografii, którą Wodyński nazwał w ten sam sposób.

LA TERRA ROSSA

HALA HERKULES, Bydgoszcz 2012 / zdjęcia: RG MEDIA

Forma żywego aktu twórczego stanowi dla Wodyńskiego kontynuację malarskich i rysunkowych poszukiwań. Podzielony na trzy ekrany performance ukazuje proces malowania modeli, odbijania ich na płótnie i wreszcie malowania pozostałości po ich odbitych sylwetkach. Proces odnosi się do motywu przemijania i pozostałości pamięci indywidualnej jednostki zapisanej w czasie po dokonaniu jej fizycznej egzystencji. Artysta wystąpił w roli reżysera oraz aktora spektaklu. *Zapis performance został także wykorzystany przez zespół QUESTION MARK do stworzenia teledysku pod tym samym tytułem.

TAJEMNICA CIAŁA – performance III

CENTRUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ, Toruń 2011 / Łukasz Wodyński, Xavier Bayle, Jarosław Pijarowski / muzyka Bogusław Raatz / kurator: Daria Pysiak / zdjęcia: obserwator toruński

Trzeci z cyklu rysunkowych performance dotyczących cielesności, istoty posiadania ciała, transpłciowości, biologicznego przenikania pierwiastka męskiego w kobiecy i odwrotnie, motywów obecnych także w malarskiej twórczości Wodyńskiego. Artyści pod wpływem muzyki w ekspresji gestów, kresek, linii budowali cielesną tkankę na oczach widza nadając tym samym fizyczną formę energii tworzenia. W trakcie akcji wykorzystano ludzkie włosy.
www.obserwatortorunski.pl/teatr_rysowania